blízko tělem, daleko duší
daleko tělem, blízko duší

X

Garage Gallery Karlín

Umělci

Alžběta Bačíková
Alžběta Bačíková (*1988, Hodonín, CZ) mainly works with audiovisual installations. In 2018 she completed a dissertation on the topic of documentary strategies in contemporary artist moving image at the Faculty of Fine Arts, Brno University of Technology. In 2018, she won the Audience Award as part of the Jindřich Chalupecký Award for Encounter 2018. She is participating in the 2020 Prague Biennale, ‘Matter of Art’ where she presented a video Lavish Issue made together with Romany political scientist and human right activist Edita Stejskalová.

Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová
Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová (*1975 and 1977 in Nădlac, RO and in Banská Štiavnica, SK) have been working in collaboration since 2000. They both graduated from the Academy of Fine Arts and Design in Bratislava. They work across a variety of media including video, sculpture and performance. Their solo and group exhibitions include Floating Utopias, Lunds konsthall, 2020; The Influencing Machine, Nicodim gallery, Bucharest, 2019; a no, A voLcanic attaCk, a hiT, a Muse, Museumcultuur Strombeek/Gent, 2018; How Long Is Now?, KINDL, Berlin, 2016; What Does a Drawing Want?, Beirut, Cairo, 2012; Rearview Mirror, The Power Plant, Toronto, 2010; Gender Check, MuMoK, Vienna, 2009; 6th Taipei Biennial, Taipei Fine Arts Museum, 2008 and many others.

Nina Hoffmann
Nina Hoffmann (*1980, south of Germany, DE). She is a photographer and artist. At the moment Hoffmann is training as an occupational therapist.

Peter Janáčik
Peter Janáčik (*1966, Liptovský Mikuláš, SK). The backbone of Peter Janáčik’s work is a reflection on intimate experiences confronted with the complexity of human relationships. Formally, he draws on cinema language rather than the language of photography. Rapid edits take us from shots of young boys – fallen angels, to small, expressive still lifes. The rawness of photographed scenes, where it is unclear whether they are natural or staged (but what difference does that make today?) is intensified by attaching the photographs directly to the walls of exhibition rooms. Janáčik’s path towards photography commenced in the 1990s, when in parallel to photography he also dedicated himself to painting and drawing, employing all three media in installations. He combined drawing (with wax) with photography, transposed photography onto canvasses, or painted fragments from photographs. Janáčik developed his conceptual approach during studies at AVU in Prague and later at V·VU in Bratislava.

Kateřina Konvalinová
Kateřina Konvalinová (*1991, Pardubice, CZ). Her work can be characterized as autobiographical fiction, based on personal experience and amateurish research of interpersonal / interspecies processes and relationships, seeing the personal as political. She focuses on the so-called small life revolutions (life changing experiences such as falling in love, first LSD experience or a bad trip, etc.), as well as on the physical and mental symptoms of our times (pain, anxiety, fatigue, depression) and on psychological-therapeutic tools such as cracks, which can be used to reassess the current situation and deconstruct the status quo. Video and performance are the yin and yang of her artistic practice. In the years 2014-2020 she studied at the Academy of Fine Arts in Prague. Her work was exhibited in Galerie AVU, 2017, Prague, City Surfer Office Gallery, 2017, Prague, Gallery Display, 2018, Prague, or etc. gallery, 2019, Prague.

Kurátorky

Stephanie Kiwitt
Anna Voswinckel
Tereza Rudolf

Vernisáž

13/10/2020  18:00

Trvání

14/10–6/12 2020

„Dokázala jste mě okouzlit i při mém plném vědomí, že jste strašná,“ cituje z dopisu protagonista videa Alžběty Bačíkové. Protichůdnost je výrazným motivem, který je mnohdy společným jmenovatelem prací zobrazujících emoce jako jsou láska nebo touha. Jakmile je touha naplněna, může se změnit ve vášeň. Pokud se však k tobě přiblížím příliš, přestávám tě vidět… Fotografie mladých mužů, které po mnoho let pořizoval Peter Janáčik v jednom a tomtéž bytě, tento křehký a bolestivý moment touhy nekazí. Ba naopak – chlapci jsou polapeni v obraze; jejich něžné pohledy jsou zakonzervovány, jejich těla izolována od vášně. Náš pohled zůstává neuspokojený.

Převládající společenské normy týkající se společenských vztahů a vlivu popkultury jsou tématem prací Niny Hoffmann a Kateřiny Konvalinové. Za užití imaginace a vyprávění příběhů, které mohou i nemusí být pravdivé, pojmenovávají cosi neuchopitelného.

Výstava se tak rozprostírá hned v několika vrstvách: jedna je více vysvětlující a snaží se najít tu „správnou“ odpověď na to, „co je láska.“ Další se zaměřuje na čirou emoci, překračování hranic a intimní gesta, pro která neexistuje žádné opodstatnění.

Fotograf Festival pořádá Fotograf 07 z. s. pod záštitou hlavního města Prahy a za finanční podpory Magistrátu hlavního města Prahy částkou 400 000 Kč, Ministerstva kultury České republiky a Státního fondu kultury ČR.

Mediální partneři / Medial partners